علائم رفلاکس معده چیست؟
علائم رفلاکس معده چیست؟
2020-10-17
علائم پوکی استخوان و راه تشخیص و درمان آن
علائم پوکی استخوان و راه تشخیص و درمان آن
2021-02-16
علائم رفلاکس معده چیست؟
علائم رفلاکس معده چیست؟
2020-10-17
علائم پوکی استخوان و راه تشخیص و درمان آن
علائم پوکی استخوان و راه تشخیص و درمان آن
2021-02-16

مشکلات گوارشی ناشی از ویروس کرونا

علائم گوارشی کرونا

کرونا ویروس ها گروهی از ویروس ها هستند که باعث بروز بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، سارس (سندرم تنفسی حاد) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) می شوند. جدیدترین ویروس کشف شده از این خانواده، SARS-CoV-2 است که سبب بیماری کووید-19 می شود. این بیماری توسط اغلب مردم، کرونا نامیده می شود.

علائم گوارشی کرونا

از شایع ترین علائم کووید-19 می توان به تب و لرز، تعریق، خستگی و درد عضلانی، سردرد و سرگیجه، تنگی نفس، سرفه خشک، گلودرد و از دست دادن حس بویایی یا چشایی اشاره کرد. در ابتدا تصور می شد که این بیماری فقط روی دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد اما با گذشت زمان، موارد دیگری هم به علائم آن اضافه شد که از بین آنها می توان به عوارض گوارشی مانند اسهال، استفراغ و بی اشتهایی اشاره کرد. تهوع، درد شکمی و خونریزی گوارشی از موارد دیگری است که بعضاً در بیماران مبتلا به کرونا دیده می شود. این عوارض ممکن است به همراه عوارض تنفسی و یا بدون آنها بروز کند. تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید-19، پیش از بروز علائم تنفسی، این علائم را تجربه می کنند.

مشکلات و بیماری های گوارش می تواند یکی از ویژگی های بالینی این بیماری باشد.

علائم گوارشی کرونا

 

علائم شایع گوارشی ویروس کرونا

20 درصد مبتلایان به کرونا فقط دچار مشکلات گوارشی هستند و سایر علائم بیماری را ندارند.

  • اسهال: اسهال می تواند از علائم اولیه کووید-19 باشد. افراد ممکن است بدون داشتن تب، دچار اسهال شوند. در برخی موارد، سایر علائم کرونا پس از اسهال ظاهر می شوند. چنانچه این عارضه ادامه داشت، نیاز به بررسی های پزشکی است.
  • استفراغ: در کودکان مبتلا به بیماری، بیش از بزرگسالان دیده می شود.
  • بی اشتهایی: درصد بالایی از افراد مبتلا به کووید-19، این عارضه را تجربه می کنند.
  • تهوع، درد شکمی و خونریزی گوارشی: از موارد نادر اما محتمل کووید-19 هستند. معمولاً زمانی اتفاق می افتند که بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد.

کرونا در افراد دارای بیماری های گوارشی

بروز کرونا در افراد دارای بیماری های گوارشی خطرناک تر است.

این ویروس می تواند قسمت های مختلف دستگاه گوارش را درگیر کند، روده کوچک و بزرگ، کبد و کلیه از جمله ارگان هایی هستند که کرونا ویروس بر آنها تأثیر می گذارد و عملکردشان را مختل می کند. افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند التهاب روده (IBD)، مستعد ابتلا به بعضی از عفونت های ویروسی هستند. با این حال، هنوز شواهدی به دست نیامده است که نشان دهد امکان ابتلا به کووید-19 در این افراد نسبت به افراد سالم بیشتر است. اما با توجه به جدید بودن بیماری کووید-19، ممکن است روزی به این نتیجه برسیم که افراد مبتلا به IBD استعداد بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند. همچنین برخی داروهای درمان التهاب روده، سیستم ایمنی فرد را سرکوب می کند که این امر می تواند شانس مبتلا شدن به کووید-19 را بالا ببرد.

درصورت مثبت بودن بیماری در افرادی که داروهای گوارش مصرف می کنند، پزشک باید با دقت بیشتری به تجویز دارو بپردازد؛ چراکه تجویز داروی جدید می تواند منجر به تداخل دارویی شود. همچنین این بیماران باید بیش از سایرین موارد احتیاطی را رعایت کنند تا به ویروس آلوده نشوند.

استفاده از ماسک، شست و شوی مستمر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی و حتی الامکان در خانه ماندن، از جمله مواردی است که توصیه می شود این بیماران به آن توجه بیشتری کنند. این ویروس این قابلیت را دارد که از طریق دستگاه گوارش از فردی به فرد دیگر سرایت کند که این امر، ضرورت جداسازی سرویس بهداشتی فرد بیمار از سایر افراد و گندزدایی مستمر سرویس بهداشتی را بیان می کند.

کرونا ویروس می تواند کبد را هم درگیر کند و موجب بالارفتن آنزیم کبدی و ورم کبد شود. همچین این بیماری می تواند افراد را دچار نارسایی کلیه کند.

اقدامات لازم در زمان بروز علائم گوارشی

درصورت بروز علائم شدید حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

به محض شروع علائم، از دیگران فاصله بگیرید، در خانه بمانید و استراحت کنید. چنانچه دچار اسهال شده اید، مقادیر متناوبی آب بنوشید. چراکه این کار به جبران آب از دست رفته بدن کمک خواهد کرد. در صورت بی اشتهایی، خود را مجبور به خوردن غذا نکنید و به اندازه ای غذا بخورید که میل دارید. مصرف زیاد مايعات، ميوه جات و سبزيجات تازه مي‌تواند علائم کرونا را تخفیف دهد. برخی داروهای مولتي ويتامين و اشتها آور هم هستند كه بهتر است با تجويز پزشك مورد استفاده قرارگیرند. در صورتی که علائم بیماری شدید شد، حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنید تا بررسی های بیشتر به عمل آید.

مشاهده تغییرات دستگاه گوارش به هنگام تصویربرداری

هنگام تصویربرداری از بدن بیمار، باید به تغییرات موجود در ناحیه شکم توجه کرد.

علاوه بر علائم گوارشی ویروس کرونا، علائم بالقوه ای وجود دارد که رادیولوژیست باید هنگام تصویربرداری از شکم به دنبال آنها باشد که می تواند شواهدی را از بروز عفونت کرونا ارائه دهد. این علائم شامل التهاب روده کوچک و بزرگ، وجود هوا درون دیواره روده و سوراخ شدن روده است. با این حال، این علائم در افراد مبتلا نسبتاً نادر است. در عین حال، این موارد لزوماً به ما نمی گوید که بیمار به کووید-19 مبتلا است؛ اما می تواند از دلایل بالقوه بیماری باشد.

علائم گوارشی کرونا

علائم بیماری کووید-19 (کرونا) از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی

این بیماری روی افراد مختلف تأثیرات مختلفی دارد. از مواردی که کمتر شایع است می توان موارد زیر را نام برد:

  • درد بدن
  • گلو درد
  • اسهال
  • ورم ملتحمه چشم
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • راش پوستی
  • بی رنگ شدن انگشتان

از شایع ترین عوارض کووید-19 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی

علائم جدی کووید-19 شامل موارد ذیل است:

  • تنفس دشوار یا تنگی نفس
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • از دست دادن قدرت تکلم یا حرکت

افرادی که دارای علائم خفیف یا ملایم هستند، با قرنطینه شدن و مصرف برخی داروها – که روند بهبودی را تسهیل می کند – می توانند دوره بیماری را طی کنند؛ اما افراد دارای علائم جدی کووید-19، ممکن است نیازمند بستری باشند. عوارض مذکور به طور میانگین بین 5 الی 6 روز پس از آلوده شدن به ویروس آشکار می شود؛ هرچند ممکن است این زمان تا 14 روز هم طول بکشد.

تا زمان ارائه واکسن به همه جهانیان، زمان زیادی باقی مانده است و تا آن زمان، رعایت موارد بهداشتی تنها سلاح ما برای در امان ماندن از شر این بیماری است. لذا باید برای حفظ سلامت خود و دیگران، موازین بهداشتی را رعایت کنیم تا امکان ابتلا به بیماری و انتقال آن را کم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button